Kandil...

Osmanlılar, mübarek geceleri cami, tekke, çarşı ve sarayları aydınlatıp minarelerde kandiller yakarak ihya ettikleri için Sultan İkinci Selim devrinden (1566-1574) itibaren “leyalî-i mübareke” denilen beş geceye (Mevlid, Regaib, Mi’rac, Berat ve Kadir) kandil gecesi denmişti. Bu vesile ile camilerde ve mescidlerde mevlidler okundu, şenlikler yapıldı. Bu tarihten sonra her mevlid kandilinde aynı şenlikler, bütün Osmanlı Padişahları tarafından yapılmaya devam edildi.

Önceleri Ayasofya’da yapılan merasimler, daha sonraları Sultanahmed camiinde yapılmaya başlandı. Halkın büyük rağbetine mazhar olan mevlid kutlamaları zamanla bayram şekline büründü. Bazı camilerde bu gecelerde minareler arasında mahyalar kurulurdu. Padişahın da katıldığı Mevlid merasimlerinde, vezirlere, kadı askerlere, ulemaya, büyük camilerin imamlarına ve sair devlet erkânına davet yazıları gönderilirdi. Camilere resmi kıyafetleriyle gelen misafirler, kendilerine ayrılan yerlere otururlardı. Daha sonra teşrifatçıbaşı getirdikleri buhurdanlıkları yakarak önlerine koyarlardı. Bu sırada müezzinler Kur’ân-ı Kerim okurlardı. Daha sonra Padişah Hazretleri teşrif eder, bu da hünkâr mahfilinin penceresinin açılmasıyla cemaate bildirilince herkes hürmeten ayağa kalkardı.

Müezzinlerin “tarif” okumasından sonra Ayasofya ve Sultanahmed camilerinin hatipleri vaaz verirler, bu arada misafirlere buhur ve şerbetler dağıtılırdı. Vaazdan sonra vaizlere darüssade ağası tarafından hil’atler giydirilirdi. Ardından birinci mevlidhan mevlid-i şerifin birinci kısmını okur, sonra hil’at giydirilir di. İkinci mevlidhan mevlide başladıktan biraz sonra müjdecibaşı Mekke Şerifinden gelen mektubu sadrazama teslim eder, o da okuması için Reisülküttaba verirdi. Mektub, Padişaha okunduktan sonra müjdecibaşı ile Reisülküttaba hil’atler giydirilirdi. Daha sonra Padişah, Peşkir Ağası vasıtasıyla Sadrazama Medine’den gelen huramayı ikram eder, o da bunları dağıtırdı. Üçüncü mevlidhan kürsüye çıkınca sadrazamın, vezirlerin, ulema ve diğer ileri gelenlerin önlerine şeker tabakları konulurdu. Mevlidhan kürsüden indikten sonra Padişah saraya döner, halk da dağılırdı. Ekseriya Sultanahmed camiinde yapılan bu merasimler, daha sonraki devirlerde Bayezid, Beylerbeyi ve Eyüp Sultan camilerinde de yapılmaya başlandı. Sultan Abdülaziz zamanında Mevlid merasimlerine gidip gelirken Padişah için askeri merasim yapılmış, gece bütün resmi binalar aydınlatılmış, namaz vakitlerinde Tophaneden ve harp gemilerinden toplar atılmıştı.

 

Ihsan Hanson

İlginizi Çekebilir

Bir Nişan Bohçası ve Çeyiz Serme Âdeti Nereden Çıktı, Neden Çeyiz Serilir

13 Ekim 2016 Balıkesir’in İvrindi kazasının tanınmış kişilerinden Hacı Hafız Mehmet Efendi’nin bacanağı Balkan Savaşından önce vefat eder. İki oğlu öksüz kalır. Hanımı,
Devamını Oku...

Süt Reçeli

Aslında süt reçeli için bir yöre mutfağında köklerini bulan bir ürün diyemeyiz. Bir moda, bir icat gibi hayatımıza girdikten sonra alıp başını giden bu mutfak uygulaması, özellikle
Devamını Oku...

Vasa’yı Kurtarmak, Hasankeyf’i Öldürmek

On milyonluk nüfusu ile bir İskandinav ülkesi olan İsveç’te 1700’e yakın müze bulunmaktadır. Bu müzelerden dünyanın ilk açık hava müzesi ünvanına sahip olan Skansen Müzesi, 1, 5
Devamını Oku...

Türk kültür yapısında renkler

Binlerce yıllık Türk tarihi boyunca Türk kültür yapısında renkler, belirli manalar kazanmışlardır. Hattâ renklerin milletimizin hayatında büyük bir zenginlik içinde olduğunu
Devamını Oku...

Görmedim Duymadım, Bilmiyorum=Sorumlu Değilim

İşte bizlerin Görmedim Duymadım, Bilmiyorum=Sorumlu Değilim adlı üç maymunu oynamamızın ardında yatan asıl gerçek budur.bilirsem, gördüm-duydum- anladım da demektir ki, olaya şahit
Devamını Oku...

Son Akşam Yemeği

Son Akşam Yemeği, İsa’nın 12 havarisine içlerinden birinin ihanet edeceğini açıkladığı o son yemeği tasvir eder. Mantık hatası, İsa’nın yaşadığı dönemde yemek masası
Devamını Oku...

Aşure pişirdiniz mi?

Aşure Gününün Önemi Nedir? Sadece Müslümanlar için değil Hristiyanlar ve Yahudiler için de bugün kutsal kabul edilmekle beraber başka isimlerde olsa kutlanmaktadır. Yukarıda
Devamını Oku...

Bugün ignazhden noel tatili başlangıcı

19 Aralık 2016  Günaydın! İgnazhden ıgnatius ıgnatius ıgnatius. Bulgar ulusal geleneği göre, o gün Notre Dame'ın anne, noel birileri "Allah pang" şarkısını başlıyor. Korkunç "iyi
Devamını Oku...

Yasaklı Bitki Pelin Otu ve Yeşil Peri

Bileşikgiller familyasından çok yıllık bir bitki olup, Acı Pelin, Ak Pelin, Acı Yavşan (sert ot, çalı gibi), Absent Pelin (absinthe pelin) gibi isimlerle bilinen ve Türkçe'de Pelin Otu
Devamını Oku...

Ok, Yay, Kılıç, Kalkan ve Mızrak Osmanlı Devletinin gerçek harp sanayi ve savaş gücünü doğru yansıtmaktadır

Kasım Bolat Müzelere gittiğimizde her ne kadar ok, yay, kılıç kalkan ve mızrak turunden silahlar bizleri heyecanlandırıyor olsa da bu durum Osmanlı Devletinin gerçek harp sanayi ve savaş
Devamını Oku...

Edirne Sabun Sanayi ve Tic. Ltd. ?ti. A: Yeni Sanayi Sitesi 11/B Blok No.4

– Edirne T: 0(284) 236 31 37


Popüler

Anadolu'da Türk Siyasi Birliğinin Sağlanması

Osmanlı Devleti Balkanlarda üstünlük kazandığı dönemde, Anadolu’da siyasi birlik henüz sağlanamamıştı. Anadolu’daki Türk
Devamını Oku...


Yunus Emre Hangi dönemde yaşamıştır?

Hayatı ve şahsiyeti hakkında pek az şey bilinen Yunus Emre 1240 yılında Orta Anadolu havzasında doğup yaşamış ve 1320 yılında
Devamını Oku...


İstanbul'un Dağları Hangileridir?

İstanbul'da ki Dağların Adları Nelerdir? İstanbul il sınırları içinde yüksek dağlar yoktur. Dağlar 1000 metre nin altındadır. En
Devamını Oku...


Gelin Koçu Getirme Âdeti

Nişanlı Kıza Gelin Koçu Getirme Âdeti diğer bir adıyla “gelin koçu” âdetini paylaşacağız bugün. Kurban bayramı yaklaşırken pek
Devamını Oku...


Çimpe Kalesi'nin Alınmasının Önemi

Çimpe kalesi, Balkan topraklarının Güneydoğu kıyısında Gelibolu’da bulunmaktadır. Bu kale 14. yüzyılın ortalarında yani 1352 yılında
Devamını Oku...



Toplam Makale: 7675 Toplam Görüntülenme: 4007424

Edirne Sabun Sanayi ve Tic. Ltd. ?ti. A: Yeni Sanayi Sitesi 11/B Blok No.4

– Edirne T: 0(284) 236 31 37

Balkanlar

Edirne

Haftanın Kitabı